LA MESTRA MANOLA

Elena Galarza Barrachina

LA MESTRA MANOLA

[…]

La mestra, tresor i fada,

actriu, inventora,

gaudeix dia a dia fent de tot a l’escola.

S’enfronta contenta a qualsevol faenola:

Ordena la classe fent una cabriola.

Cou les errades en màgica cassola.

Guarda mil remeis en la farmaciola.

Canta a totes hores com una gramola.

Saluda tothom amb un rialler HOLA!!!.

Té cura de l’aigua de riu i sequiola.

Sap de poc trellat de bomba i pistola.

Construeix els sabers rajola a rajola.

Teixeis l’abraç ferm que sempre consola.

Com estima tant, mai restarà sola.

Té diversos noms la mestra d’escola,

i en aquest llibret li direm: MANOLA.

[…]

                                   (Fragment del conte amb el mateix títol)

                                   Modesta Ferre Tortosa

                                   Jordi Garcia Vidal

–        Autors: Modesta Ferre Tortosa i Jordi Garcia Vidal

–        Títol del poema: La mestra Manola.[1]

–        Any de publicació: 2005

–        Llibre al que pertany: La mestra Manola, és un fragment d’aquest.

–        Edició: 2005, Ajuntament de l’Eliana (Consell dels Xiquets de l’Eliana)

 

Notes sobre l’autor i l’obra: L’obra està dedicada a una mestra i companya de feina dels autors, Jordi Garcia Vilar i Modesta Ferre Tortosa, els quals són mestres del col·legi de l’Eliana (València). Jordi  va nàixer a un poble de Girona el 1950, és llicenciat en pedagogia i ha treballat en Formació Professional (mòdul d’educació infantil) i com a mestre d’Educació Especial. També ha escrit altres contes infantils com Cocodrila Cocopau, una història foradada (2004) o El laberint i la lluna (2005).

Modesta va nàixer a Banyeres de Mariola (Alacant) el 1953, és llicenciada en pedagogia, ha treballat en Educació Especial, Educació Infantil i en un centre de Protecció de Menors.

El text en el seu context social: Considere que el conte es troba enmarcat principalment en la nova concepció de l’educació infantil introduïda en els darrers anys on es dóna a l’etapa de 0 a 3 anys una gran importància, cosa que s’observa més notablement a la societat amb el canvi del terme “guarderia” pel d’ ”escoleta infantil”. I més concretament aquest, que fragment mostra les múltiples tasques en què s’ha d’enfrontar un docent, és a dir, la complexitat d’aquesta professió, pretén contrastar amb la infravaloració que pateix aquest ofici en la societat actual i homenatjar així tots els mestres que duen a terme la seua tasca amb dedicació.

Comentari personal: He escollit aquest fragment perquè em pareix que transmet i reflexa el que vol dir ser mestra, cosa que molts docents han oblidat actualment. També m’agrada perquè reflexa l’admiració que solen sentir tots els xiquets per la seua mestra, sobretot, durant les primeres etapes de l’escolarització.

Traducció plàstica:


[1] Realment aquest no és el títol del poema sinó una associació  personal ja que fragment no és un poema en sí sinó un tros d’un conte anomenat “La mestra Manola”; es per això que li he assignat aquest.

Quant a alumnespoesiaescola

Projecte poesia
Aquesta entrada ha esta publicada en Uncategorized. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s